5 meilės kalbos: dovanos

22. Jan 2019, 18:48 Egle_Mamyciuklubas.lt Egle_Mamyciuklubas.lt

Tęsiant projektą "Huggies@Meilės kalbos", psichologė Daiva Martinkuvienė iš www.tevystespsichologija.lt šiandien plačiau pasakoja apie dovanas - kokias teikti vaikams ir kaip atpažinti vaiką, kurio meilės išraiška - dovanos.

20150922143116-45691.jpg

Vargu ar rastume vaiką, kuriam nepatinka dovanos. Tačiau kai kuriems iš jų dovanos yra ypač reikšmingos, nes per jas jie supranta, jog yra mylimi. Ši meilės kalba gerai suprantama ir tėvams, nes būtent ją jie dažnai naudoja. Ir daugelis iš jų mano, kad ši meilės kalba yra vienintelė ir geriausiai išreiškia meilę ir rūpestį. O kada gi dovanos tampa tikra meilės kalba?

Kaip atpažinti vaiką, kurio meilės kalba – dovanos?

Jei dovanos vaikui greitai nusibosta, jei jis jų nesaugo, jei niekada nepagyrė naujai gauto žaislo ar net pamiršo padėkoti – vadinasi, ši meilės kalba ne jo. Ir atvirkščiai, jei vaikas, gavęs dovaną, jums labai dėkoja, jei jis rodo dovanas kitiems ir pasakoja, kokie tėvai geri, kad jam tai padovanojo, jei pasideda dovaną matomiausioje vietoje, šluosto nuo jos dulkes ir ilgą laiką naudojasi ja (žaidžia su ja), tada, tikriausiai, dovanos yra pagrindinė vaiko meilės kalba. Atkreipkite dėmesį, ką saugo jūsų vaikas, tai gali būti paprasčiausia atvirutė, suvenyras ar popierėlis, nuo kažkada padovanoto šokolado.

Tokie vaikai tarsi muziejininkai. Jie labai mėgsta rodyti savo turimus daiktus ir daug pasakoti apie juos: kas ir kokia proga juos padovanojo. Vaikas, kurio meilės kalba yra dovanos, gali pasidomėti, ar jūs dar turite jo piešinuką, kurį jis padovanojo jums gimtadienio ar kokia kita proga.  Ir labai nusimena, jei jūs tos dovanos nebeturite ar neprisimenate. Tad jei norite pradžiuginti savo vaikutį, visada stenkitės išsaugoti jo įteiktas dovanėles. Suprantama, kad vaikui augant tokių dovanėlių gali susikaupti labai daug. Bet nenusiminkite. nes kada nors drauge su vaiku peržiūrinėdami jas, jūs patirsite daug malonių emocijų, o juo labiau, jūsų vaikas.

Kada dovana yra kaip meilės kalba?

Prisiminkime, ką reiškia pats žodis „dovana“. Tai turi būti kažkas, kas nėra užtarnauta. Kaip teigia meilės kalbų ekspertai G.Chapman ir R.Campbell „tikra dovana nėra užmokestis už paslaugas, o meilės kam nors išraiška laisva davėjo valia“. Dar vienas svarbus momentas – dovana bus suprasta kaip meilės kalba tik tokiu atveju, jei vaiko emocinis rezervuaras bus nuolat papildomas. Vaikas turi nuolat jausti, kad tėvams jis nuoširdžiai rūpi. O tai geriausia parodyti dovanas palydint kitomis meilės kalbomis: fiziniu prisilietimu, palaikymo žodžiais ir paslaugumu. Jei vaikas nesijaus mylimas, gavęs dovaną jis gali pamanyti, jog ji įteikta už tam tikrų sąlygų įvykdymą.

Vaikučiams, kurių meilės kalba yra dovanos, neužtenka jas dovanoti tik rimtomis progomis, kaip gimtadienis, šv. Kalėdos ir kt. Kad vaikas jaustųsi mylimas, įvairias dovanėles jam reikia teikti dažniau ir be jokios progos, netgi netikėtai.

Kartais dovanų teikimas suprantamas iškreiptai

Labai dažnai tėvams kyla pagunda apipilti vaikus dovanomis ir tuo pakeisti kitas meilės kalbas. Neretai dovanomis „išpirkinėjama“ kaltė dėl per mažai skirto laiko vaikui. Taip pat dovanomis piktnaudžiaujama, kai tėvai išsiskyrę ir vienas iš jų negyvena su vaiku. Prie piktnaudžiavimo dovanomis galime priskirti ir tokį atvejį, kai vaikui meilė rodoma įvairiais būdais, bet vis tik jis apdovanojamas gausybe dovanų. Kai dovanų yra per daug, jos praranda prasmę ir tiesiog netenka savo ypatingumo: vaikui įteiktas naujas žaislas nebeteikia jokio džiaugsmo. Per didelis dovanų kiekis gali pradėti formuoti iškreiptą vertybių sistemą. Tad nepersistenkime. 

Kaip tinkamai ir kokias dovanas dovanoti, kad jos būtų priimamos kaip meilės išraiška?

Vaikams, kurių meilės kalba yra dovanos, yra svarbus pats dovanojimo aktas. Vaikas vienodai gali džiaugtis ir didele brangia dovana, ir menkute smulkmena. Tad visiškai nesvarbu, jei jūsų finansinės galimybės ribotos. Vaikui svarbi ne pati dovanos vertė, o jam „įteikiamas“ dėmesys. Jūsų sukurta smulkmena neretai tokiam vaikui būna dar brangesnė nei nupirkta parduotuvėje. Dažniausiai dideli daiktai (pavyzdžiui, didžiulis meškinas ar mašina-savivertė) sukelia daug džiaugsmo būtent tuo momentu, kai yra įteikiami, tačiau su jais retokai žaidžiama ir taip jie tampa kambario papuošimais. Todėl dovanojant visada reiktų apgalvoti, kaip vaikas žais su vienu ar kitu žaislu.

Kai dovanojate mažas dovanėles, pateikite jas kaip siurprizą. Pavyzdžiui, suvyniokite į keletą popieriaus sluoksnių ir įdėkite į dėžutę. Tada pats išpakavimo procesas suteiks vaikui labai daug džiaugsmo. Rinkdami dovanėlę atsižvelkite į vaiko pomėgius. Tarkim, jei vaikas ką nors kolekcionuoja, tai galima tiesiog nupirkti kažką, kas papildytų jo kolekciją. Prisiminkite situacijas, kam dažniausiai vaikas prašo pinigų: mėgiamam žurnalui, lėlės rūbeliams ar bilietui į kino teatrą. Taip irgi gausite idėją, ką padovanoti.

Ruošiant dovanėlę nepamirškite išnaudoti gamtos gėrybių. Literatūroje galima rasti daug pavyzdžių, kaip maloniai nustebinti vaiką. Štai keletas iš jų:

* vabaliukas, o gal sraigė dėžutėje ar stiklainyje ant žolytės – bus puiki proga aptarti, kuo gyvūnėlis maitinasi, stebėti, ką jis veikia, o po kurio laiko drauge išleisti į laisvę;

* lauko gėlių ar spalvotų rudeninių lapų puokštelės – šis variantas tinka bet kokio amžiaus mergaitėms;

* gyvūnėliai ar žmogeliukai iš smulkių kankorėžių, gilių ar rojaus obuoliukų, sujungtų dantų krapštukais – pagaminsite labai greitai, o žaisti bus galima ilgai;

* šermukšnių karoliai – pagaminkite juos ilgesnius ir visą vakarą vaikas galės jais puoštis pats ar dekoruoti savo kambarį.

Kiekvieną dieną pirkti dovanos vaikui, net tam, kuris ypač jas vertina, tikrai nebūtina. Galima netgi pasitarti su vaiku, kurią dieną jūs parnešite jam dovanėlę. Žinoma, nepamirškite siurprizų, juk gera dovana – tai gerai apgalvotas siurprizas. O geriausias pagalbininkas renkant dovaną – tai jūsų fantazija. Tapkite neįprastų daiktų paieškos specialistais ir mėgaukitės spindinčiomis vaikučio akimis, kai sakysite jam: „Aš turiu tau mažą dovanėlę“.