Edukologė: Mes turime perteikti pasaulio supratimą vaikams, bet ir palikti erdvės

Edukologė: Mes turime perteikti pasaulio supratimą vaikams, bet ir palikti erdvės

06. Apr 2014, 09:00 Egle_Mamyciuklubas.lt Egle_Mamyciuklubas.lt

Augindami sūnų ar dukrą, neretai susiduriame su stereotipais. Kažkodėl, pavyzdžiui, kūrybiškumą priskiriame tik mergaitėms. Pasak edukologės, ugdymo įstaigų įkūrėjos dr. Austėjos Landsbergienės, didžiausia ir dažniausiai daroma žmonių klaida – manyti, jog kūrybiškumas sulipęs su menu, vadinasi, tik šokėjai, dailininkai ir muzikantai gali būti kūrybingi.

„Mano tuomet kontrargumentas yra: jei Einšteinas nebūtų buvęs kūrybingas, mes neturėtume reliatyvumo teorijos. Jeigu Edisonas nebūtų buvęs kūrybingas, mes galbūt šiandien sėdėtume prie žibalinės lempos. Tai žmonės, kurie išėjo iš savo komforto zonos ir išdrįso mąstyti plačiau bei sieti vizijas su jau turima informacija. O tam būtinas kūrybiškumas“, - pasakojo edukologė A.Landsbergienė.

Pastarųjų metų tendencijos rodo, jog mes, tėveliai, vos prakutusį savo mažylį skubame vežti į įvairias kūrybinio lavinimo dirbtuvėles – vos kelių mėnesių kūdikėlius jau mokome muzikuoti, ūgtelėjusius pipirus – piešti, šokti, čiuožti.

Žmogus, kaip teigė dr. A.Landsbergienė, yra tarsi dėlionė ir visa ta aplinka, kuri jį supa, yra dėlionės detalės.

„Bet vis dėlto šeimoje yra daugiausiai tų detalių. Keli mokslininkai suskaičiavo ir pasirodo, kad iki pilnametystės vaikas šeimoje praleidžia iki 70 proc. savo laiko. Gimęs kūdikis būna su tėvais, vis vakarai, savaitgaliai, visos atostogos ar kai vaikas serga – būna dažniausiai su tėvias. Todėl tai yra argumentas – kad pati geriausia mokykla ar darželis, fantastiški būreliai niekada neperspjaus šeimos įtakos“, - sakė pedagogė.

Neretai kūrybiškumo skatinimą namuose mes įsivaizduojame kaip darbelių darymą - susėdome ir štai karpome, lipdome, piešiame. O tuomet, kai vaikas tiesiog uždainuoja prekybos centre – tildome jį, kai jis čia pat kuria eilėraščius – sakome, kad jie turi rimuotis. Kaip jis piešia saulę, sakome, kad ji nebūna mėlyna ir pan.

„Mūsų, suaugusiųjų, užduotis yra perteikti pasaulio supratimą vaikams – tai vienas didžiausių tėvų ir pedagogų uždavinių. Bet mes tuo pačiu ir apribojame vaiką. Čia ir yra ta plonytė riba, kur tu turi ir perteikti, koks yra tas supantis pasaulis ir jo dėsniai, bet palikti erdvės vaiko minties ir žodžio laisvei, demokratijos pagrindui“, - pasakojo edukologė.

Kūrybiškumas yra čia pat, šalia mūsų. Kiekvienoje akimirkoje, net kai mes tiesiog tvarkome žaislus, renkamės batus ar kepame keksiukus. Kūrybiškumas bus šalia mūsų, jei tik mes jam leisime būti.

Ekspertai