Emocinis vaiko intelektas: vienas paprašo, kitas - puola muštis

Emocinis vaiko intelektas: vienas paprašo, kitas - puola muštis

19. Jun 2013, 07:00 Mamyčių klubas Mamyčių klubas

Kodėl vienas vaikas, negavęs mėgstamo daikto, mušasi, kitas - tiesiog paprašo? Tai, pasak specialistų, priklauso nuo emocinio vaiko intelekto.

Turbūt ne kartą teko pastebėti, kaip vienas vaikas, negavęs mėgstamo žaislo ar saldainio, puola rėkti, visomis jėgomis jo reikalauti, kitas - muštis, trečias - meiliai paprašo. Tai priklauso nuo to, kaip vaikas yra išmokęs elgtis.

Pasak psichologės Eglės Narijauskaitės, kaip vaikas išmoko muštis, taip jis gali išmokti ir atsiprašyti, paprašyti ir pan. Vaikas mokinasi iš daug ko – iš tėvų, močiučių, senelių, auklėtojų, mokytojų, draugų.

Galima suformuoti tam tikrus vaiko įgūdžius, leidžiančius spręsti lengvesnes ar sudėtingesnes situacijas. Kuo anksčiau pradėsite, tuo lengviau seksis.

Su įgūdžiais formuojasi ne tik sugebėjimas bendrauti, prašyti, atsiprašyti, pakviesti draugus, įtraukti, suburti, bet ir formuojasi vaiko nuostatos – kas yra teisinga, kaip žmonėms patinka, kaip ne.

Jis jau pradeda suprasti, jei žmogus ateina arčiau, ką tai reiškia, jei atsitraukia nuo tavęs – ką toks elgesys reiškia. Mokomi vaikai išmoksta stebėti labai mažus dalykus, kurie labai svarbūs.

Mažyliai gali persikūnyti į personažus ir išbandyti įvairius elgesio modelius, pavyzdžiui, vienas vaikutis laiko katinėlį ir pasakoja istoriją, o kiti išmoksta klausytis. Bendraujant vaikai išmoksta įvardinti savo ir kitų emocijas, poelgius.

Pavyzdžiui, situacija: vaikai žaidžia žaidimą, kitas įbėga į jų būrį ir atima iš vieno vaiko žaislą. Vietoj to, kad tas vaikas muštųsi ir spiegtų, jis mokomas tokio metodo, kuris vadinasi „Prašanti ranka“. Vaikas ištiesia ranką ir laukia, kol tas vaikas jam grąžins žaislą. Jei jis negrąžina, vaikas sako: “Tu tikriausiai nepastebėjai, čia mano žaislas ir prašau jį grąžinti“. Toks įgūdis moko vaikus valdyti impulsyvias reakcijas.

Žinoma, gyvenime visko būna, bus ir peštynių, ir muštynių, tačiau kadien mokomi teisingai elgtis vaikai prismins žaidimą su „prašančia ranka“. Tokiu būdu pamažu suformuojamas visas vaiko įgūdžių bagažas.

Kaip jūs sprendžiate situacijas šeimoje ar viešoje vietoje, kai vaikas negauna mėgstamo daikto? Kaip jis elgiasi?