Paliekame mažylį darželyje: kaip tinkamai atsisveikinti?

Paliekame mažylį darželyje: kaip tinkamai atsisveikinti?

07. Sep 2015, 14:01 Egle_Mamyciuklubas.lt Egle_Mamyciuklubas.lt

Projekto "Pradedu lankyti darželį/mokyklą" dalyvei Veslavai, dvynukių mamai, iškilo štai tokia dilema: 

"Dvynės mano keliaus į darželį ir štai iškilo klausimas, ką sakyti merginoms, kai jas pirmus kartus paliksiu keliom valandom grupėje? 

Einu į darbą? Bet juk neinu! Ir kodėl po mėnesio tada eisiu visai dienai, o ne valandai?
Einu namo? Kodėl jų pasiimti negaliu??
Einu į lauką? Vėl kodėl jas palieku?
Meluoti? Sakyti tiesą ir iš viso nieko neaiškinti? 
 
Konsultuoja darželio "Šilagėlė" pedagogė Ramunė Narkevičiūtė

20150907140935-58951.jpg

Atsiskyrimas nuo tėvų - nelengvas dalykas

Dažniausiai vaikai pirmuosius kelerius gyvenimo metus praleidžia namuose su tėvais ar kitais artimais žmonėmis, kurie jam skiria visą savo dėmesį ir laiką. Todėl atsiskyrimas nuo tėvų darželio lankymo pradžioje yra nelengvas dalykas. Tarsi to būtų negana, atėjęs į darželio grupę, jis sutinka daug vaikų ir tik vieną ar dvi auklėtojas, skirstančias dėmesį visiems vaikams, o ne tik jam vienam, kaip tai darė mama ar tėtis. Visa tai mažam vaikui yra sunkiai suprantami reiškiniai, galintys sukelti daug įvairiausių išgyvenimų, todėl reikalaujantys daug ne tik vaiko, tačiau ir tėvų pastangų. 

Kaip tinkamai atsisveikinti?

Vienas iš svarbiausių ir nemažai iššūkių keliančių dalykų darželio lankymo pradžioje – atsisveikinimas. Šis momentas yra labai reikšmingas, nes tai, kas bus sakoma, gali būti glaudžiai susiję su vaiko savijauta ir bendra adaptacija darželyje. Melavimas vaikui nėra tinkama išeitis. Vaikai melą gana greitai pajaučia, o tai kelia pavojų pasitikėjimu tėvais. Negalėdamas jais pasitikėti, vargu, ar vaikas jausis saugiai darželyje. Todėl prasmingiausia su vaiku kalbėti apie jį patį darželio aplinkoje. Vaikai daug ką supranta, tik svarbu informaciją pateikti taip, kad jie jos klausytųsi ir išgirstų. Bendravimui su vaiku didelę reikšmę turi vaiko amžius, kuris yra ypač svarbus veiksnys, susijęs su vaiko socialiniais ir pažintiniais gebėjimais, taip pat ir su vaiko suvokimu.

Kadangi iš mamos pateikto klausimo nėra aišku, kiek mergaitėms metų, kaip pavyzdį pateiksiu dažniausiai į darželį pradedamus vesti dvejų-trejų metų vaikus. Tokio amžiaus vaikai dar negali mąstyti abstrakčiai, jie geriausiai suvokia konkrečią informaciją, realius pavyzdžius. Todėl pirmomis dienomis darželyje, atsisveikinant su vaiku, reikia jam labai aiškiai ir nuosekliai pasakyti, ką jis veiks darželyje ir kada ketinate jį pasiimti.

Aiškiai įvardinkite vaiko veiklas darželyje

Paprasčiausias ir vaikui gana gerai suprantamas būdas – aiškiai įvardinti veiklas. Pavyzdžiui, ,,Dabar aš turiu trumpam išeiti, o tu darželyje pažaisi su draugais, pavalgysi, eisi į lauką, tada aš ateisiu tavęs pasiimti ir mes grįšime į namus“. Labai svarbu, kad šio susitarimo tėvai laikytųsi, nes tai padės vaikui labiau jais pasitikėti bei darželyje jaustis saugiau ir ramiau. Paliekant vaiką darželyje antrą dieną, lygiai taip pat derėtų nepamiršti priminti vaikui konkrečių veiklų, po kurių tėvai ateis jo pasiimti. Paprastai nerimas, baimė kyla, kai nesuprantame, nežinome, kas mūsų laukia. Šiuo atveju kartojimas vaikui padeda geriau įsisavinti informaciją, suprasti darželio kasdienį gyvenimą, rutiną, taisykles ir nusiraminti.

Žinoma, dvejų metų vaikui likti darželyje vienam be mamos bus sunkiau, nes jis dar nėra toks savarankiškas, jam vis dar labai reikia mamos, o ir bendrauti su draugais pats vienas nesiveržia. Tačiau vėlgi kiekvienas vaikas yra individualus. Galiausiai vaikas turėtų priimti ir įsisavinti darželio rutiną bei suprasti, jog tėvai nepalieka jo darželyje visam laikui, todėl jis yra tikras, kad jie visada jį pasiims.

Trumpo atsisveikinimo ritualo sukūrimas

Dar vienas gana efektyvus atsisveikinimui ,,daugiau šviesių spalvų suteikiantis būdas“ – trumpo atsisveikinimo ritualo sukūrimas. Tėvams gali užtekti kartu su vaiku susigalvoti kokį nors ženklą (pvz., pamojavimas, apsikabinimas ir kt.), kas reikš, kad tėvai dabar išeis, bet vėliau tikrai grįš vaiko pasiimti. Pirmomis dienomis, atsisveikinant su vaiku, derėtų vengti ilgų ir emocionalių atsisveikinimų, nes pastebėjęs jų poveikį tėvams, vaikas gali pradėti šiuos atsisveikinimus ilginti.

Taip pat vaikui ir tėvams būtų lengviau, jei tėvai apie darželį su vaiku pradėtų kalbėti anksčiau, dar prieš pradedant jį lankyti. Tai gali būti daroma keliais būdais – tiesiogiai ir netiesiogiai. Tiesioginis supažindinimas apima realų pasakojimą apie darželį: ko į jį einame, ką veikiame, kas dažniausiai nėra taip efektyvu, nes vaikui gana sudėtinga suprasti, ko jis nėra patyręs.

Todėl veiksminga vaiką supažindinti su darželio aplinka per tiesioginį sąlytį su ja. Pavyzdžiui, likus savaitei ar pan. iki darželio lankymo pradžios vaiką nuvesti į darželį – dar geriau pabūti lauke kartu  su kitais vaikais, nes uždaros darželio erdvės gali varžyti vaiką, iššaukti nesaugumo jausmą. Jau tuomet galima netiesiogiai susipažinti su darželio aplinka per žaidimus, pasakas, filmukus, akcentuojant draugus, kurie ypač tampa svarbūs nuo trejų metų. Dar geriau, jei vaikui namie bus sudarytos sąlygos gyventi darželio ritmu, t.y. suderintas atitinkamas valgymo, miego laikas. Tuomet, pradėjus lankyti darželį, dienotvarkė atrodys pažįstama ir vaikas jausis ramiau, žinodamas, ką turi daryti vienu ar kitu momentu.  

20150722101236-12936.jpg