Pradedu lankyti darželį/mokyklą: Kodėl adaptacijos laikotarpį lydi ašaros?

Pradedu lankyti darželį/mokyklą: Kodėl adaptacijos laikotarpį lydi ašaros?

19. Aug 2014, 08:48 Egle_Mamyciuklubas.lt Egle_Mamyciuklubas.lt

Noriu pasidžiaugti, kad mūsų proektas "Pradedu lankyti darželį/mokyklą" sėkmingai startavo ir toliau smagiai juda į priekį! Praėjusią savaitę sulaukėme visų dalyvių - šešių darželinukų ir trijų pirmokėlių (tiesa, dar būsimų) prisistatymų. Susipažinome! Ačiū.

Kiekvieną savaitę laukiame jūsų blogų, na o šiandien dalinamės ikimokyklinio ugdymo įstaigos "Vaikystės sodas" pedagogų mintimis apie itin svarbų ADAPTACIJOS PERIODĄ ir su juo susijusias problemėles.

Ateina laikas, kuomet vaikas turi mokytis būti su bendraamžiais bei kitais suaugusiaisiais. Būtent buvimas bendraamžių tarpe – tai lemiama gyvenimo mokykla, kuri ruošia santykiams, bendravimui, tarpusavio supratimui bei atskleidžia svarbiausius gyvenimo dėsningumus. Tiesa, pradėti lankyti šią gyvenimo mokyklą nėra taip paprasta. Tai iššūkis tiek vaikui, tiek jo tėvams.

Tačiau puikiai visi žinome, kiek laimės atneša kiekviena nauja įveikta stotelė. Taigi, darželis ir pradinė mokykla – svarbus periodas vaiko gyvenime. Čia auga jo savarankiškumas, gerėja bendravimo įgūdžiai, lavėja ir ugdosi asmenybė. Skirtingais amžiaus tarpsniais vaikas naujoje aplinkoje adaptuojasi nevienodai: vieni naujoje aplinkoje prisitaiko lengviau, kiti – sunkiau. Streso patiria ne tik vaikai, bet ir jų tėvai. Kamuoja daug klausimų...

Kodėl dažniausiai adaptacijos laikotarpį lydi ašaros? 

  • Dažniausia ir bene svarbiausia priežastis - tai nauja aplinka, nauji žmonės, kitoks dienos ritmas, kitokios taisyklės. Vaikas pasigenda individualaus dėmesio, kinta jo statusas, keičiasi elgesio normos, tad natūralu, jog tai veikia tiek ikimokyklinio amžiaus vaikus, tiek ir vyresnius vaikus. Dėl būtinybės prisitaikyti prie naujos aplinkos, vaikai dažnai jaučia įtampą, nerimą, dažniau pyksta, ašaroja, skundžiasi pilvo skausmais, keičiasi jų elgesys, jie tampa irzlūs, gal net pikti ar agresyvūs, nusiminę ar perdėtai aktyvūs. Visa tai yra normali vaiko emocijų eiga, kurią reikia suprasti ir kantriai išgyventi. Daug blogiau, jei vaikas adaptacijos metu neišgyvena jokių jausmų ir užsisklendžia savyje.
  • Kita svarbi priežastis – tėvų nerimas. Tėvai, o ne vaikai visų pirma turi būti pasiruošę ugdymo įstaigai. Daugumos pedagogų nuomone, nuo tėvų emocinio pasiruošimo priklauso ar adaptacija bus greita ir sėkminga. Tad labai svarbu, jog tėvai nuoširdžiai sau atsakytų į klausimą: „Ar aš pasiruošęs, kad mano vaikas didelę dienos dalį praleistų su kitais žmonėmis? Ar aš pasitikiu šia ugdymo įstaiga ir jos specialistais?“. Labai svarbu, jog tėvai išsikalbėtų, kad rastų vidinę ramybę...

Ką daryti, kad VAIKŲ adaptacija ugdymo įstaigoje būtų sėkminga ir laiminga? Štai pagrindiniai principai:

Dienos ritmas. Sužinokite, koks yra dienos rimtas ugdymo įstaigoje ir pratinkite vaiką prie rėžimo. Jei namų ir darželio režimai yra panašūs, tad ir vaiko adaptacija neprailgs, bus lengvesnė. Aptarkite su vaiku dienos ritmą, veiklas, elgesio taisykles ir pan.

Kalbos, pasakojimai apie ugdymo įstaigą. Paaiškinkite, kodėl vaikai lanko darželį ir/ar pradinę mokyklą, ką ten vaikai gali veikti, ko galima išmokti ir atrasti. Papasakokite, ką jūs veiksite, kai vaikas bus ugdymo įstaigoje, kada jį pasiimsite ir pan. Ugdymo įstaiga dažnai baugina savo nežinomybe. Suteikta informacija padeda vaikui jaustis saugiau.

Susipažinimas. Kartu ateikite apžiūrėti ugdymo įstaigos, pabendraukite su pedagogais ir vaikais.

Bendravimo įgūdžiai. Išmokykite vaiką pagrindinių bendravimo įgūdžių (pasisveikinti, kviesti žmones vardu, pasidalinti, prašyti ir pan.). Tai gali padėti vaikui lengviau užmegzti draugiškus santykius su kitais.

Kelių dienų adaptacija. Jei vaikui reikia, pirmas dienas pabūkite darželyje kartu. Tuo metu leiskite vaikui veikti savarankiškai: tegul tyrinėja erdvę, apžiūrinėja žaislus, bendrauja su vaikais, pedagogais, atlieka darbelius. Jūs tuo metu galite paskaityti savo knygą, padėti pedagogui arba prisijungti prie atliekamų darbelių. Svarbu, kad vaikui būtų įdomi ne mama/tėtis, o grupės veikla.

Sunkumai. Aptarkite sunkumus, kurie gali iškilti ugdymo įstaigoje. Pasakykite, kur ar į ką vienais ar kitais klausimais vaikas gali kreiptis pagalbos.

Lydintis asmuo. Nuspręskite, kas ves vaiką į ugdymo įstaigą. Pirmomis dienomis į darželį vaiką turėtų atvesti šeimos narys, su kuriuo vaikas skiriasi lengviausiai. Tai turėtų būti vienas iš tėvų, kuris pats geriausiai pasiruošęs adaptacijai, žino kaip reikia elgtis šiuo jautriu periodu, kaip geriausiai nuraminti ir padrąsinti vaiką.

Atsisveikinimo ritualas. Susigalvokite ar susikurkite atsisveikinimo ritualą (pvz., apsikabinimas, kaktos pabučiavimas ir pan.) ir po jo išeikite iš grupės. Jokiu būdu negrįžkite raminti vaiko, nes tai tik apsunkintų adaptaciją. Patikėkite šį reikalą patyrusiam ir rūpestingam pedagogui. Geriausia, kad atsisveikinimas užtruktų iki vienos minutės.

Aiškiai įvardintas pasiėmimo iš ugdymo įstaigos laikas. Vaikui suprantama kalba pasakykite, kada jį paimsite (pvz., po darbo, pietų, pietų miego ar po vakarienės). Stenkitės įvykdyti tai, ką pažadėjote ir nežadėkite to, ko įvykdyti negalite. Saugokite vaiko pasitikėjimą.

Teigiamos emocijos. Adaptacijos metu stenkitės išlaikyti savo džiaugsmą, dažniau apkabinti, pamyluoti, pabūti kartu su vaiku. Vaikas turi jaustis ypač mylimas ir reikalingas šiuo gana įtemptu periodu. 

20140818160055-13018.jpg

 

kodelcia kodelcia 19. Aug 2014, 09:29

aktualus straipsnis atsakė į kai kuriuos kaip tik mintyse persekiojusius klausimus, pvz apie atsiskyrimo momentą. ačiū 😀