1-erių metų vaiko kalba

1-erių metų vaiko kalba

18. Jan 2016, 09:34 Mamyčių klubas Mamyčių klubas

Kaip turi "kalbėti" metinukas, kad jo kalbos raida būtų normali?

Mama Jovita klausia:

Mano sūneliui  vieneri metukai ir savaitė, tačiau jis nieko neparodo, kai klausiu, nieko neatneša paprašius. Šiaip kažką čiauška, dažniausiai „te te“,“ ma mam“, „ate“. Kartais parodo „ate“, ploja katučių. Ar reikėtų sunerimti? Tokio amžiaus vaikai tikriausiai jau turėtų suprasti paliepimus „atnešk“ ar pats ko nors paprašyti?

Atsako logopedinio kabineto "Kalbos dovana" logopedė Renata Žaliaduonienė:

Norėčiau priminti, ką tokio amžiaus vaikiukas turėtų mokėti, jei jo kalbos ir pažinimo raida tipinė. 1-erių metukų vaikas: 

  • paprastai supranta nuo 30 iki 50 jau daugybę kartų girdėtų žodžių reikšmes - kad suprato, parodo gestais (pvz.: linksi galva, kai paklausiame "Ar nori kamuolio?"), mimika (pvz., šniurkščioja nosim, kai paprašome parodyti kaip uostom gėlytę), atlieka adekvatų mūsų prašymui judesį  (pvz.: „pabark šuniuką "nu nu nu");
  • tarp 10 ir 12 mėnesių būdingas "pritilimo " laikotarpis, kai sumažėja čiauškėjimo  skiemenų. Šiuo laikotarpiu čiauškėjimo skiemenys įgyja kalbos garsų funkcijas, pvz.: vaikas skiemenuoja "ma ma ma" kai guodžiasi ir jam reikalinga pagalba. Kai atliepiami ir patikslinami vaiko poreikiai, tėvų užtvirtinami žodžiais, pvz.: "tu kvietei mamą?", vaikas" suranda" žodžių prasmę - šiuo atveju supranta, kad skiemenų deriniu "ma ma" galima prisikviesti artimą asmenį;
  • pirmųjų metų pabaigoje vaikas gali bandyti tarti 3 -7 prasmingus garsažodžius (pvz., „au“, kai pamato šunį, "opa" - kai pakelia), trumpus žodelius ( „a-ac“ - ačiū). Juos mažylis supranta ir naudoja tik toje situacijoje, kurioje buvo išmokytas.
  • 1-erių metų vaikiukas mielai mėgdžioja gestukus, mėgsta žaidinimus, neretai pats juos inicijuoja, pvz.: pirmas pradeda ploti delniukais, skatindamas mamą padainuoti ir pažaisti" Katutes";

Svarbu!

Jei 1-erių metų vaikiukas nereaguoja į kalbinimą, užmezga labai trumpą ir nekokybišką akių kontaktą, nesimėgauja bendravimu su savo artimiausiais šeimos nariais, nemėgsta būti liečiamas ar kitaip nesiekia artimo emocinio kontakto,  nepažiūri link artimiausių asmenų ar glaudžiai su juo susijusių daiktų, net nebando mėgdžioti gestų, mimikos, jo paties čiauškėjimo skiemenų ,reikėtų kreiptis į vaiko gydančią gydytoją ir išsakyti savo nerimą bei aptarti vaiko raidos ištyrimo bei skatinimo galimybes Ankstyvosios reabilitacijos tarnyboje.