AKVILĖS blogas: Kaip padėti vaikui išmokti skaityti?

AKVILĖS blogas: Kaip padėti vaikui išmokti skaityti?

22. Feb 2013, 09:00 motinysteveza motinysteveza

Vykstant skaitymo šventei (knygų mugei), nutariau, kad šį kartą mano blogas bus kitoks. Pasidalinsiu patirtimi, kaip padėjau išmokti dukrai skaityti.

 

O dalinuosi štai kodėl: kai šis dalykas man buvo aktualus, aš beveik neradau patarimų (na, tik tokių minimalių), juolab metodikos (nuo ko pradėti, kas patogiausia, tinkamiausia, nors be abejo, tai invidualu) internete, buvo net keista. Paieškos privesdavo tik prie Danilevičiaus elementorių. Žinoma, jie puikūs, tikrai aiškūs, bet jais nesudominau savo dukros.


Beje, vėlgi pabandžiau „pagooglinti“, šiandien yra daugiau straipsnių, o žaidimų (pradėjus skaitymo mokymo procesą, rekomenduoju juos įtraukti), vedančių skaitymo link, ne vienas.

 

Mano siūlomas būdas - tai tarsi „griebimas jaučiui už ragų“. Įsigilinus, tačiau neforsuojant, rezultatas garantuotas.

 

Kada pradėti? Žinoma, tai nuspręsite Jūs patys (galbūt lauksite mokyklos), o mano nuomone, XXI amžiuje, kai stebima akivaizdi vaikų akceleracija, tinkamas amžius pradėti mokyti skaityti yra 3-5 m. vaikus, kurie jau:

*nebeturi fiziologinio šveplavimo

*neturi logopedinių problemų

*turi pakankamai turtingą žodyną

*gerai orientuojasi aplinkoje (tinkamai naudoja prielinksnius ir pan.)

*„perskaitė“ daug knygelių kartu su Jumis

 

Pirmas žingsnis – ABĖCĖLĖ

Abėcėlių pasirinkimas įvairiomis formomis – 1000 ir 1. Nuo dėlionių, žaislų iki knygelių, kortelių, plakatų, IT technologijų. Visos tinkamos, kurios patinka vaikui.

 

Mano patarimas būtų tik toks - lengviausia išmokyti raideles, kai jos yra apčiuopiamos, pavyzdžiui, magnetukai, dėlionės, iškirptos iš paprasto (dar geriau iš šlifuojamo) popieriaus. Ateityje iš jų galima dėlioti ir žodelius.

Rekomenduojama, esant šiame etape, daryti įvairius darbelius – lipdyti iš plastilino raideles, jas piešti kruopose (manų (dėl smulkumo) ypač tinkamos), daryti aplikacijas iš  spalvoto popieriaus, iš pagaliukų, siūlų formuoti raideles ir t.t.

 

Nebūtina įsiminti visų raidelių pareinant į kitus etapus (h, ch galima išmokti jau mokant skaityti...).

 

 

Antras žingsnis – IŠMOKTAS RAIDELES PRADĖTI GIRDĖTI ŽODŽIUOSE

 

 

Priemonė – pasidaryti knygutę, kurios vienas lapas skirtas vienai raidelei su paveiksliukais, kurių pavadinimai prasideda iš tos raides. Pavyzdžiui, sakydavau čia „MMMM“ viskas iš „MMMMM“ – mmmmmorka, mmmmmedis ir t.t.

Kita priemonė - pasidaryti knygelę, kurioje nurodyta raidė ir paveiksliukai, kurių pavadinimai prasideda šia raide ir kitomis raidėmis. Vaikas turi pasakyti, kurie žodžiai neprasideda nurodyta raide.

Kai matote, kad jau perpranta, žaidimą „sugalvok žodžių iš tam tikros raidės“ žaiskite bet kur – važiuojant automobiliu, laukiant eilėje, prie pietų stalo ar skiriant specialiai tam laiko. Kitaip tariant, tai foneminės klausos lavinimas. O ji labai svarbi mokantis skaityti.

 

Pravartu internete paklaidžioti po logopedžių tinklaraščius, kuriuose patalpinta begalės priemonių, kurios skirtos kalbos koregavimui, bet mums tiko būtent garsų girdėjimui ir jų atskyrimui. Pavyzdžiui, http://sesioszasys.blogspot.com/ http://maziejisnekoriai.blogspot.com/ www.ziburelis.lt

 

Kai vaikas tvirtai įvardija pirmąją žodžio raidę, paprašykite išvardyti kitas raides, kurias girdi žodyje, pavyzdžiui – mokykla, greičiausiai pasakys – "m,k,l", t.y. visas priebalses. Jei tai jau geba vaikas, šis etapas baigtas.

 

Trečias žingsnis – SKIEMENYS

Priemonės – skiemenų kortelės ir „ratai“(būtinai spalvoti): skiemenys su visomis balsėmis ir bet kuriomis priebalsėmis.

Tiesiog taip ir kalbėti „MMM“ ir „AAA“ yra „mmmmaaaaaaa“. Kai vaikas perpranta, galima naudoti tokius „ratus“, tiesiog negalvojant išmoktų greičiau, nestringant perskaityti skiemenis. Kaip bebūtų keista, vaikas, gebantis perskaityti „ka“, „mo“, „je“, dar nejungia jų į žodį. Gali skiemenuoti, bet nesuprasti žodžių prasmės.

 

Ketvirtas žingsnis – ŽODŽIAI! – skaitymo pradžia

Priemonės – paveiksliukai, kurių pavadinimai yra atvirieji dviskiemeniai žodžiai, pvz., zylė, kėdė, lova ir t.t., tos pačios skiemenų kortelės ir kortelės su tais žodžiais.

Va, šioje vietoje ir yra didžiausias „darbas“. Tiesiog rodyti, rodyti, rodyti paveiksliukus ir skiemenis, kol „užsidegs lemputė vaiko galvelėje“ ir supras, kad „RO“ ir „ŽĖ“ yra „ROŽĖ“! Svarbu neįkyrėti vaikui. Jei jis susierzina, pamatęs, kad atsinešate korteles, pravartu padaryti vieno – trijų mėnesių pertrauką. 

 

Dar ir šiandien pamenu, kai Deimantė sąmoningai perskaitė pirmąjį žodį „pelė“ („mama“ ir savo vardą ji tiesiog atpažindavo). O kaip supratau? Visuomet ji sakydavo: „PE“,o po pauzės: „LĖ“. O kai vos ne dainuodama ištęsdama perskaitė „peeeellllllė“,  užplūdo mus abi pačios geriausios emocijos.

 

„Pelė“ ir buvo Deimantės skaitymo pradžia. Įgūdžiams tvirtinti turėjau gal 100 kortelių su žodžiais, turinčiais atviruosius du skiemenis. Kortelės ypač tinkamos ilgoje kelionėje.

Jau šiame etape pravartu namie visur iškabinėti užrašus ant atitinkamų daiktų – stalčius, šaldytuvas, stalas, veidrodis, langas ir t.t. (Buvau iškabinėjus ir anksčiau, tačiau, kol nejungė skiemenų, mažai domėjosi). Kai vaikas pradeda jungti skiemenis, tai yra tik pusė darbo. Juk tikslas yra vaiką neišmokyti skaityti, o išmokyti skaityti knygutes.

 

Penktas žingsnis – ILGESNI  ŽODŽIAI, ŽODŽIAI SU DVIGARSIAIS

Priemonės – kortelės su ilgesniais, bet lengvais žodžiais, taip pat su dvigarsiais (ei, ai, ui, oi ir t.t.) – kiekvienam atskira krūvelė.

Galima 1-3 mėnesiams vaiką palikti ramybėje, nes tikėtina, kad jis, „gavęs meškerę“- supratimą kaip jungti skiemenis, pats savarankiškai tobulės (vaikui tiesiog akys atsiveria, kai suvokia, kad tie kažkada nesuprantami ženklai, kažką reiškia!) - vartys knygutes, skaitys visur pavadinimus, užrašus, etiketes.

 

Jei to nedaro, švelniai skatinkite. O kai Jūs skaitote knygeles (rekomenduojama tai daryti iki šeštos klasės!), pradžioje tegul vaikas perskaito tik pavadinimus, vėliau vieną kitą žodį, vėliau sakinuką, kas antrą pastraipą, galų gale paprastutes knygutes.

 

P.S. Mokėmės skaityti didžiosiomis raidėmis, bet su mažosiomis supažindinau pirmajame etape. Kai pradėjo skaityti, mažosios ar didžiosios raidės neturėjo reikšmės. Nieko papildomo nereikėjo daryti.

 

SĖKMĖS atrandant skaitymo džiaugsmą!!!

 

Mama Akvilė

www.facebook.com/AuginuStebukla

 

motinysteveza motinysteveza 23. Feb 2013, 00:13

ačiū, mamos 😀 tikiuos, kad kam nors naudinga bus 😀

22. Feb 2013, 15:04

Labai šaunūs patarimai, ačiū 😉 Mes mokomės pamažėl raideles vis dar 😀

gintarerei gintarerei 22. Feb 2013, 14:48

Akvile, aciu labai kad pasidalinai taip aiskiai visomis rekomendacijomis. Viska issisaugojau savo kompiuteryje ateiciai, nes maniskiui dar 9 menesiai, bet nesinori, kad tokia vertiga informacija pasimestu 😉 saunuoliai Jus 😉

jaldija jaldija 22. Feb 2013, 14:45

Labai puikiai viskas aprašyta 👍 Panašiais žingsneliais skaitymo link žingsniavome ir mes, ir net nesitiki kaip vaikai greitai viską įsisavina, jeigu tik susidomi tuo. Svarbiausia nepražiopsot to momento.

22. Feb 2013, 09:48

Kaip laiku šis jūsų įrašas! Ir labai puikus! Panašiai ir mokau savo berniuką, dabar jis jau moka visas raides, žino iš kokių raidžių prasideda žodžiai. Net moka raides parašyti, tai kai nori ką nors "parašyti", diktuoju raides, o jis lape užrašo. Noras jau yra, tai manau, po truputį judėsime pirmyn 😀