Neskubinkime ir nelyginkime vaikų!

Neskubinkime ir nelyginkime vaikų!

13. Jun 2012, 08:00

Jei mano mažyls jau sėdi, nereiškia, kad ir draugės vaikutis ims sėdėti to paties amžiaus. Tad nelyginkime vaikų vystymosi, o stebėkime, kaip ir kada jis išmoksta naujų įgūdžių.

 

Pasak šeimos gydytojos Romos Valantiejūtės, yra penkios pagrindinės vaiko raidos sritys:

 

stambioji motorika,

smulkioji motorika,

kalba,

mąstymas,

socialiniai įgūdžiai.

 

Stambioji motorika – tai vaiko sugebėjimas atlikti judesius, kuriems reikia stambiųjų raumenų ar jų grupių. Labai svarbūs vaiko stambiosios motorikos elementuai – sėdėjimas, ropojimas ir vaikščiojimas.

 

Motorinės raidos kryptis – nuo galvos link kojų. Iš pradžių kūdikis išmoksta nulaikyti galvą, tada mokosi kontroliuoti pečius, rankas, viršutinę kūno dalį, liemenį ir tik vėliau klubus, dubenį, kojas.

 

6 – 7 mėnesių vaikai pasėdi atsirėmę rankomis, savarankiškai sėdi 8 – 9 mėnesių. Kai vaikas kontroliuoja šlaunis, dubenį – atsistoja, vaikšto.

 

Sklandžiam, kryptingam judėjimui yra svarbi jutiminė informacija – rega, garsai, kūno padėties suvokimas erdvėje, lietimas. Paskui vyksta informacijos apdorojimas smegenyse, vyksta judesio planavimas, galiausiai ir paties judesio atlikimas.

 

Pasak gydytojos, jei visos sistemos dirba koordinuotai – galima atlikti sudėtingus judesius. Augant vaikui judesiai tikslėja ir greitėja, tampa labiau koordinuoti.

 

Vaiko motorikos raida priklauso nuo genetinių faktorių, vaiko temperamento, priežiūros ypatumų. Judėjimo įgūdžių vystymąsi taip pat įtakoja vaiko raumenų tonusas. Jis gali būti normalus, žemas arba aukštas.

 

Turinčiam žemą raumenų tonusą vaikui reikia papildomų pastangų, norint atlikti judesį. Tokie vaikai atrodo suglebę, jiems sunku išlaikyti pozą, jie dažnai sėdi remdamiesi į daiktus arba guli.

 

Jei raumenų tonusas didelis – vaikai atrodo sustingę, jų judesiai atrodo nesklandūs, daroma nemažai klaidų. Jie stipriai reaguoja į garso ir šviesos stimulus, sustingsta, išsiriečia.

 

Kiekvieną naują įgūdį vaikas išmoksta ankstesniųjų pagrindu. Išmokęs išlaikyti svorį, vaikas pradeda stovėti, vaikščioti. Visi vaikai vystosi ta pačia seka, bet įgūdžių įgijimo laikas yra skirtingas.

 

Kiekvieną įgūdį vaikas pasiekia jam individualiu laiku.

 

Ar vedėte dienoraštį, kada jūsų mažyliai ėmė pakelti galvytę, sėdėti, ropoti ir pan.?