Vaikas trumpina žodžius, ar tai bėda?

Vaikas trumpina žodžius, ar tai bėda?

27. Dec 2016, 10:00 Goda_Mamyciuklubas.lt Goda_Mamyciuklubas.lt

Iš mamos Monikos laiško: 

Gyvename Anglijoje, esame lietuviai, sūnui dveji metai.  Man labai įdomu, kad vaikas vietoj viso žodžio sako tik jo pradžią. Pavyzdžiui, vietoj „fish“ sako „fi“. Lietuviškus žodžius „mama“, „tėtis“ sako labai gražiai. Kažin ar man jau verta sunerimti, kad ka kurių žodžių jis taria tik pradžią? Ar laikui bėgant pradės tarti gražiai? Aš visuomet jį pataisau, jei jis trumpina žodžius – o gal nereikia? Gal čia kalta dvikalbystė?

Atsako logopedė Renata Žaliaduonienė, logopedinis kabinetas "Kalbos dovana"Mamytę Moniką norėčiau nuraminti - visiškai normalu, jei dvimetis dar sako tik dalį žodžio. Svarbiausia yra jo noras kalbėti, bendrauti (čia ne tas pats!) ir šie pagrindiniai komunikaciniai poreikiai turėtų būti palaikomi ir stimuliuojami vaikiuko artimųjų.

Dėl šios priežasties nerekomenduočiau tiesiogiai taisyti vaiko tarties sakant „ne taip pasakei“ arba „pasakyk pilną žodį“, arba kitokiais būdais perteikiant tėvų nusivylimą, kad vaikas vėl sutrumpino žodelį (atsiprašau, jei jūs nepriklausote šiai tėvelių kategorijai). Pasiūlyčiau netiesioginę korekciją - po vaiko pasisakymo, patiksliname sakinuką su sutrumpintu žodeliu, pabrėždami "nukąstą" garsiuką kiek aiškiau. Jūsų minėtu atveju patiksliname sakinį su žodeliu [fiššš]. Be to, šiuo atveju neištartasis garsas yra gana sunkus išartikuliuoti mažyliams, o šiame žodyje jis dar ir uždaroje pozicijoje...

Ar taria jį vaikas izoliuotai? Pabandykite jį išgauti imituodami vėjo gūsį medžiuose arba gyvatės šnypštimą ( imituodami atitinkamus judesius tarkit šššššš), paskatinkite vaiką pamėgdžioti paskui jus.

  Kitas žaidimas, kuris galėtų pagreitinti viso žodžio ištarimą yra įvairūs ritminiai pratimėliai:

  •   jei  vaikas sumažina skiemenų skaičių (pvz. sako "mana" vietoj "mašina"), susitariame  su vaikiuku, kad pakviesime pažaisti su mumis mašiną - plojame sulig kiekvienu skiemeniu  kviesdami "ma -ši -na", tuo metu, kai vaikas pakartoja plodamas,( net jei ir neteisingai), kviestoji mašina "atvažiuoja";
  • žaisdami su lėle imituojame ėjimą, kartu dainuojame "ei-na, ei-na",  imituojame bėgimą - greitesniu ritmu dainuojame "bė-ga, bė-ga", šokinėjimą "šoo-ka, šoo-ka", pasiūlykite vaikui pakartoti tuos pačius ritminius pratimėlius su lėlyte;
  • pažaiskite "nesąmonių" žaidimėlį - pasiūlykite įsiklausyti į Jūsų tariamą skiemenų eilutę ir pakartoti taip, kaip buvo pasakyta - pradėkite nuo visų vienodų skiemenų, pagal vaiko galimybes sunkindami užduotėlę, pvz: pakartok taip pat : bo bo , tū tū, tū tū tū, ma ma, ma ma ma, ma ma mo ir t.t.

Visi šie minėti pratimėliai lavina girdimąjį dėmesį ir atmintį, padeda suvokti žodžių ritminę struktūrą, na, o atliekami smagioje žaidybinėje formoje, dar ir stiprina emocinius ryšius tarp šeimos narių.

Dvikalbystė gali pristabdyti kalbos raidą, nes vaikas turi perprasti ne vieną, o dvi fonemines (garsines) sistemas, sudėlioti ir išskirstyti jas į atitinkamas smegenų struktūrų "lentynėles".

 Logopedinis kabinetas "Kalbos dovana" kalbosdovana.lt

 Sėkmės mokantis kalbėti, gražių jums akimirkų!