23 kūdikio raidos savaitė: apie kūdikio pasaulio pažinimą ir komunikavimo įgūdžius

23 kūdikio raidos savaitė: apie kūdikio pasaulio pažinimą ir komunikavimo įgūdžius

14. Nov 2016, 10:32 Deivės Mama Deivės Mama

Ar kada nors galvojote apie tai, kokie indikatoriai parodo, kad buvimas mama vargina? Per dvidešimt trečiąją savaitę mano vyrui turbūt atsibodo klausyti, kad aš jau nebegaliu. Per visą šį Deimantės auginimo laikotarpį tai pirmoji savaitė, kai aš ėmiau jausti fizinį - skrandžio ir galvos skausmai, nuo kūdikio nešiojimo diegianti nugara, o turbūt ir psichologinį nuovargį.

Pavargusi jausdavausi ir anksčiau, bet ne taip, kad imčiau ir skųsčiausi. Vyras juokas pasiūlė Deimantę kam nors paskolinti, kad aš pailsėčiau. O aš tik nusišypsojau ir mintyse pagalvojau – kita savaitė privalės būti lengvesnė. Jei leisiuosi būti apimta pesimistinės nuotaikos, situacija nepagerės.

Naktis iš sekmadienio į pirmadienį buvo bemiegė. Net nepamenu, kiek kartų kėliausi. Matyt, Deimantė šitaip sureagavo į laiko pasukimą. Guodė bent tai, kad po bemiegės nakties mano mažylė pasidavė pasyvumui dienos metu.

Per savaitę būta ir kitokių kuriozų. Ketvirtadienį nuo ankstyvo kėlimosi ryte iki pat penkioliktos valandos Deimantė išbuvo budri apie šešias valandas. Neapsikentusi savo nesugebėjimo ją užmigdyti namie, lauke lyjant, išskubėjau su vežimu į lauką ir Deimantė gryname ore užmigo akimirksniu. Visas jos miegas vienu kartu truko keturias valandas. Žinoma, nuo maždaug trečiosios jos miego valandos, aš jau ėmiau nerimauti, kad kažkas negerai. Nemiega – nerimauju, per daug miega – vėl neramu.20161114102931-82119.jpg

Savaitės pabaigą praleidome svečiuose pas mano tėvus. Buvo įdomu, kaip seksis Deimantei miegoti ne savo namuose. Pirmąkart naktį miegojau drauge su ja vienoje lovoje. Iki šiol pažindžiusi visada ją perkeliu į jos lovą. Buvau ir esu įsitikinusi, kad prieraišumą savo kūdikiui galima sukurti ir kitomis priemonėmis. Aišku, šis miegojimo atvejis kartu man leido suprasti, kad išmiegoti naktį šalia viena kitos yra nepalyginamai lengviau, nes nereikia iškelti ir vėl įkelti į lovelę, padėti užmigti po žindymo. Miegant kartu Deimantė pavalgiusi iš karto užmigdavo, išskyrus, nakties trečios valandos žaidimų poreikį. Pirmąkart susidūriau su tuo, kad mano kūdikis pabudęs vidury nakties elgtųsi lyg dieną – krykštauja, šypsosi, vartosi. Turbūt nauja, mažiau pažįstama vieta turėjom tam įtakos.

Per šią savaitę pastebėjau šiuos Deimantės elgsenos ypatumus:

- šypsosi, džiaugiasi garsu žiūrėdama į rodomą kūdikio nuotrauką iš knygos, žurnalo ar sauskelnių pakuotės;

- gulėdama ant pilvo linguodama tarytum supasi, išskėstos rankos ne į priekį, o į šonus primena lėktuvą;

- vis dar nematyti Deimantės baimės kitų žmonių atžvilgiu, noriai leidžiasi būti paimama į kitų žmonių rankas, kartais kalbinama susigėsta su šypsena veide nusukdama veidą į kitą pusę;

- keletą dienų reikalavo išskirtinio dėmesio, norėjo nuolat būti ant rankų. Vos tik bandydavau paguldyti, kad pažaistų savarankiškai, iš karto suirzdavo, o paimta ant rankų vėl būdavo geros nuotaikos.

Savo laisvalaikį per šią savaitę skyriau mano naujo literatūrinio atradimo skaitymui. Tai knyga - „The Wonder Weeks“ (https://www.thewonderweeks.com/). Joje, remiantis penkiolikos kūdikių stebėjimo kassavaitiniais dienoraščiais, rašoma apie per dvidešimt kūdikio mėnesių dešimt kartų (maždaug penktą, aštuntą, dvyliktą, devynioliktą, dvidešimt šeštąją, trisdešimt septintąją, keturiasdešimt šeštąją, penkiasdešimt penktąją, šešiasdešimt ketvirtąją ir septyniasdešimt penktąją savaitėmis) įvykstančius protinio (!) vystymosi šuolius. Pastebėjau, jog Lietuvoje mamos linkusios vartoti sąvoką „augimo šuolis“, apibūdinančią labiau fizinius (pavyzdžiui, didesnis apetitas ir miego poreikis) kūdikio vystymosi pokyčius. Knygoje atrasite požymius, kurie leidžia pažinti prasidedantį mentalinį šuolį, žaidimus, tinkančius konkretaus šuolio atveju, patarimus mamai ir šiaip įdomius faktus apie mergaičių ir berniukų raidos skirtumus.

Na, o dabar norėčiau sugrįžti prie praėjusią savaitę neužbaigto Deimantės raidos vertinimo pagal Ankstyvojo amžiaus vaikų (nuo gimimo iki trejų metų) pasiekimų bei pažangos vertinimo gaires ir aprašą (Diane Trister Dodge, Sherrie Rudick, Kai-lee Berke). Šįsyk Deimantės pirmąjį raidos etapą(maždaug 0-9 mėn.) įvertinsiu pagal pasaulio pažinimo ir komunikavimo įgūdžių ugdymo(si) uždavinius. Jei Deimantė atitinka su uždaviniu susijusius aspektus, žymėsiu pliusą (+), o jei neatitinka – minusą (-). Taip pat ties kai kuriais aspektais paliksiu komentarus.

PAŽINIMO RAIDA.Pasaulio pažinimas. Ugdymo(si) uždaviniai:

Dėmesio išlaikymas.

- Reaguoja į vaizdus ir garsus, pvz.:

  • pasuka galvą mamos balso link (iš esmės +, bet kartais būna, kad mano kreipimąsi į ją ignoruoja visiškai, nes yra užsiėmusi žaislais);

  • stebi per kambarį einantį suaugusįjį (+);

  • stebi vėjuje judančius medžių lapus (+; taip pat stebi pro langą krentančius lietaus lašus ar snaiges, skrendančias varnas, važiuojančius automobilius).

    Daiktų paskirties suvokimas.

    - Tiria daiktus ir kitus objektus visais pojūčiais, pvz.:

  • siekia žinduko, po to jį įsikiša į burną (-; Deimantė neturi žinduko);

  • čiupinėja, paskui kiša į burną minkštą žaisliuką (+);

  • žiūri į šaukštą, po to juo tarškina į padėklą (-).

    Priežasties ir pasekmės santykio suvokimo pradmenys.

    - Tyrinėja daiktus bei kitus objektus ir pastebi jų „atoveiksmį“, pvz.:

  • lopšyje spardo antklodėlę (tam, kad nusispardytų) (+);

  • laikydamas barškutį, judina ranką (+);

  • žaislu barškina į grindis (-).

    Suvokimo, kad daiktai gali būti rūšiuojami, pradmenys.

    - Tiria daiktus bei kitus objektus pasinaudodamas visais pojūčiais, pvz.:

  • siekia žaisliuko visa ranka (+);

  • paimtas ant rankų čiupinėja suaugusiojo karolius (+);

  • čiumpa daiktus ir juos maigo (+).

Kryptingai naudojami problemų sprendimo būdai.

- Įvairiais būdais išreiškia, kad suvokia problemą, pvz.:

  • alkį ar skausmą išreiškia verksmu (+);

  • spardosi įsipainiojęs į antklodę (+);

  • niurna, kai žaislas nurieda ir tampa nepasiekiamas (+).

    Žaidžia vaizduotės reikalaujančius žaidimus.

    - Stebi kitų veiksmus, pvz.;

  • stebi kalbančio su juo suaugusiojo veido išraišką (+);

  • suaugusiajam einant per kambarį, stebi jį (+);

  • stebi netoliese žaidžiančius vaikus (-).

  •  

KALBOS RAIDA.Komunikavimo įgūdžiai. Ugdymo(si) uždaviniai:

Kalbos suvokimas.

- Rodo susidomėjimą kitų kalbėjimu, pvz.:

  • stebi jį kalbinančio suaugusiojo veido išraišką (+);

  • pasuka galvą į kalbančiojo pusę ir šypsosi (+);

  • rengiamas ir šnekinamas guguoja (+ ir -; rengiama Deimantė dažnai tyli, o kai reikia rankas kišti į drabužio rankoves neretai ir pravirksta).

    Kalbėjimas.

    - Bendravimui vartoja veido mimiką, kūno padėtį bei judesius, išraiškingus verksmus ar kitokią garsinę raišką, pvz.:

  • gerdama iš buteliuko memlena: „m-m-m“) (-; Deimantė iš buteliuko negeria, bet memlenti mėgstą);

  • suaugusiajam įėjus į kambarį, šypsosi ir krykštauja (+ ir -; tokiais atvejai Deimantė dažniausiai šypsosi be krykštavimo);

  • guguoja: „gu-gu-gu“, kai žiūri į žaisliuką (-).

    Dalyvavimas pokalbyje.

    - Tikslingai vartoja paprastus garsus (kalbindamas ir atsakydamas), pvz.:

  • guguoja suaugusiojo sūpuojamas ir kalbinamas (-);

  • šypsosi ir guguoja kitiems vaikams (+);

  • suaugusiajam jį kalbinant ir padarius pauzę, įsiterpia į ją guguodamas (+).

    Domėjimasis knygelėmis ir skaitymu.

    - Kai suaugusysis garsiai skaito, varto ir žiūrinėja knygeles, pvz.:

  • čiulpia knygutės viršelio kampą, kai suaugusysis su juo varto knygelę (+);

  • paima knygelę iš suaugusiojo rankų ir meta ją žemėn (+);

  • jam skaitant stengiasi sučiupti knygelės lapus (+).

    Domėjimasis spaudiniais ir iliustracijomis.

    - Aptinka paveikslėlius, pvz.:

  • stebi žmonių fotografijas (+);

  • stebi ant sienos kabančius paveikslėlius ir guguoja (+);

  • įsižiūri į paveikslėlį vaikiškoje knygoje (+).

    Mėginimai piešti ir rašyti:

    - Pastebi (įsidėmi) piešimo bei rašymo priemones, pvz.:

  • įsižiūri įsidėmėdamas į plunksnakotį kai suaugusysis rašo stebėjimų komentarus (-);

  • bando nuo grindų pasiimti žymeklį, kol suaugusysis nepasiūlė žaidimui kito daikto (+);

  • stebi suaugusįjį brėžiantį žymekliu liniją (-).20161114103209-22514.jpg